Jaarstukken 2018

Bedrijfsvoering

Financieel beheer

Financieel beleid
De voornaamste taak van de financiële functie is het adviseren en ondersteunen van het bestuur en de organisatie op het gebied van financiën. Het doel daarbij is dat het bestuur en de organisatie hun ambities en verantwoordelijkheden kunnen waarmaken onder de voorwaarde van een evenwichtige financiële huishouding nu en in de toekomst. Voor het gemeentebestuur zorgen we voor de financiële advisering (financiële paragraaf en advisering circulaires) en voor de samenstelling en tijdige aanlevering van de planning en control producten (P&C): perspectiefnota, begroting, tussenrapportages en jaarstukken.

Planning & Control

In 2018 is de ontwikkeling van het proces rondom de P&C cyclus verder doorgezet. De Kadernota en de eerste tussenrapportage zijn samengevoegd tot de Perspectiefnota. De Programmabegroting 2019 is opgesteld volgens een gewijzigde opzet met een nieuwe programmastructuur. Tevens is in deze begroting een vertaling gemaakt van de financiële consequenties van het coalitieakkoord van het nieuwe college. Zowel de jaarstukken 2017 als begroting 2019 zijn digitaal ontsloten in de vorm van een website.
In november 2018 heeft de gemeenteraad een meerjarig sluitende programmabegroting 2019-2022 vastgesteld. De schuldquote en het weerstandsvermogen zijn in het afgelopen jaar verbeterd en er is in de begroting ruimte beschikbaar voor de realisatie van wensen uit het coalitieakkoord. Er zijn echter nog wel de nodige risico's waardoor er nog altijd scherp dient te worden gestuurd op de uitgaven en op keuzes die worden gemaakt in uitvoering van taken.

Financiële Functie

In samenspraak met de accountant (Deloitte) is een verbetertraject van de financiële functie opgezet. In het verslag van bevindingen over de jaarstukken 2017 is door de accountant aangegeven dat de organisatie op de goede weg is en dat de investeringen die de afgelopen periode zijn gedaan om de kwaliteit van de financiële functie binnen de gemeente Nissewaard te verbeteren de eerste (positieve) resultaten zien. De aanbevelingen van de accountant uit het verslag van bevindingen over de jaarstukken en de interim-controle zijn in 2018 grotendeels opgepakt. Hierbij is o.a. geïnvesteerd in het verbeteren van de bewaking van budgetten en kredieten en de eenduidige registratie van inkoopcontracten. Er zijn echter nog belangrijke stappen te zetten om de kwaliteit en professionalisering te verbeteren.

Rechtmatigheid
De rechtmatigheidaspecten monitoren we door verbijzonderde interne controles (VIC’s). Een VIC behelst een controle op de werking van de interne controle die medewerkers zelf uitvoeren als onderdeel van hun reguliere werkprocessen. De VIC-methodiek wordt in nauwe samenwerking met de accountant uitgevoerd. De accountant toetst mede op basis van de VIC’s of de in de programmarekening opgenomen baten en lasten, de balansmutaties en de vastlegging daarvan in de administraties en de financiële verslaglegging in overeenstemming zijn met de begroting, wetten en verordeningen.

Door dagelijks gebruik te maken van gegevens-gerichte controles (daily auditing) in het sociaal domein met behulp van ValueCare is ingezet op het sneller opsporen van fouten en verbetering van gegevens en processen met als doel meer in control te komen.

E-factureren
Tot slot zijn in 2018 de voorbereidingen getroffen om vanaf 18 april 2019 te kunnen voldoen aan de wettelijke verplichting om facturen volledig digitaal te kunnen verwerken (e-factureren).

ga terug