Jaarstukken 2018

Bedrijfsvoering

Personeel- en organisatiebeleid

Personeelslasten 2018  

Budget 2018

Realisatie 2018

Resultaat 2018

Salarissen

47.813.161

45.933.431

1.879.730

Inhuur

1.204.457

3.368.370

-2.163.913

Inhuur (specifiek)

3.056.837

3.056.836

0

Opbrengst personeel

-3.037.422

-3.229.649

192.227

Voormalig personeel

798.573

839.903

-41.330

Opbrengst voormalig personeel

-352.143

-352.143

0

College & Raad

1.547.981

1.553.343

-5.362

TOTAAL

51.031.444

51.170.091

-138.648

In de jaarrekening 2018 bedraagt het nadelig resultaat op de personeelslasten afgerond € 139.000. In de tweede tussenrapportage 2018 was de prognose een voordelig resultaat van € 485.000 (belangrijke elementen hierin waren een vrijval vanuit APPA pensioenen en niet ingevulde vacatureruimte). Dit voordelig saldo is bij de tweede tussenrapportage vrijgevallen. De totale onderuitputting op de salarislasten 2018 bedraagt hierdoor €  346.000. Dit is 0,67% van de totale personeelsbegroting.

Personele organisatie en strategisch personeelsplanning
In de begroting werd melding gemaakt van de exogene factoren voor het personeel. De (eenvoudige) administratieve taken verdwijnen als gevolg van verdere digitalisering. De eerste reorganisatie waarbij dit effect naar voren kwam is een feit, in dit geval bij de afdeling Stadswinkel waardoor medewerkers  bovenformatief werden. Voor hen biedt het Sociaal Statuut een van Werk-naar-Werk traject van maximaal 2 jaar.

Het aangekondigde generatiepact is omgedoopt tot een vitaliteitspact, vooralsnog voor een periode van twee jaar om de ervaringen ermee te kunnen monitoren. Met het Vitaliteitspact bieden wij medewerkers die 63 jaar worden (of al ouder zijn) in de periode vanaf 1 april 2018 tot 1 april 2020 de mogelijkheid om vrijwillig minder te gaan werken. Dit betekent dat zij 80% van je aanstellingstijd  werken, 90% doorbetaald krijgen en 100% pensioen blijven opbouwen op basis van het oude, niet gekorte salaris. Zo creëren we mogelijkheden om jongere medewerkers aan te trekken en faciliteert de gemeente kennisoverdracht.

Er heeft op het gebied van strategische personeelsplanning een verkenning plaatsgevonden in de organisatie en door middel van het 6-stappen model van het A&O fonds gemeenten wordt hier nadere invulling aan gegeven, om te beginnen bij drie afdelingen in de organisatie. De overige afdelingen zijn hier op een eigen manier mee aan de slag gegaan in meer of mindere mate, daar waar het strategisch kijken naar toekomstige personele capaciteiten en kwaliteiten achterblijft zullen wij komend jaar inventariseren.

Garantiebanen

In 2018 is totaal 2,35 garantiebaan gecreëerd. Het totaal aantal garantiebanen komt daarmee voor eind 2018 uit op 7,06. Dit is 70% van het vastgestelde quotum van 10 te realiseren banen tot en met 2018.

Aantal garantiebanen werkgever gem. Nissewaard eind 2018

7,06

Tekort te realiseren banen 2018

 2,94 

Quotum werkgever Nissewaard tot en met eind 2018

10 

Totaal banen te realiseren tot eind 2024

29

Vanuit het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid wordt een notitie breed offensief uitgewerkt om meer mensen met een beperking aan het werk te helpen. Vereenvoudiging van de regels, financieringssystematiek, banenafspraak en quotum en versterking van de matching in de arbeidsmarktregio. Deze notitie zal in de loop van 2019 in de Tweede Kamer worden besproken. Wij wachten deze notitie af alvorens nieuwe impulsen voor de organisatie te bedenken. De reden hiervoor is dat het creëren van garantiebanen in onze (kennis)organisatie schuurt met het verdwijnen van reguliere banen als gevolg van steeds verder gaande digitalisering.

Modernisering rechtspositie ambtenaren

Eind 2018 is de concept CAO 2020 verschenen. Zowel de gemeentelijke werkgevers als werknemers hebben belang bij een zorgvuldige en probleemloze overgang op 1 januari 2020. Daarom hebben de VNG en de vakbonden afgesproken om de rechten die nu in de CAR-UWO staan, zo veel mogelijk over te zetten naar de nieuwe cao. Vooralsnog zijn er dus geen omvangrijke wijzigingen in rechten en plichten.

Op een tweetal punten is nog geen overeenstemming, daarover zijn intentieverklaringen opgenomen; de transitievergoeding (bij ontslag nu ook bovenwettelijk en nawettelijk, een transitievergoeding daarop lijkt dubbel) en de werkgeversbijdrage (bonden hebben verzocht om een bijdrage per medewerker van de werkgever).

Personele bezuinigingen 2018
Het gaat om de laatste jaarschijf van de personele bezuinigingen 2014-2018. We hebben deze bezuinigingen in zijn geheel kunnen realiseren. Wel zijn er per 31 december 2018 6,46 fte boventallig met name als gevolg van interne reorganisaties.

Functiewaarderingssysteem  
Het huidige functiewaarderingssysteem is gebaseerd op oude functie inzichten. Doorontwikkeling naar een meer flexibelere werkwijze is nodig en zou worden opgepakt. De landelijke ontwikkelingen m.b.t. HR21 flex blijven achter, waardoor dit punt door ons nog niet is opgepakt.

ga terug