Bestuur
Inhoud programma
Het programma Bestuur gaat over de organisatie, het functioneren ervan en de toegankelijkheid van het lokaal bestuur en zijn organen. De gemeente hecht aan een goed functionerende interne organisatie, terwijl tegelijkertijd de dienstverlening aan moet sluiten op de vraag van de burger. Dit is immers het fundament voor de verdere ontwikkeling van de gemeente.
Wat wilden we bereiken?
In 2018 willen we de dienstverlening en de zichtbaarheid voor en de betrokkenheid van inwoners verder vergroten. Aan de ene kant zal dit met het vergroten van de digitale dienstverlening plaatsvinden. Aan de andere kant door nog meer actief in gesprek te treden met de burgers.
Terugblik op 2018
Verkiezingen
De periode januari tot medio maart 2018 stond in het teken van de gemeenteraadsverkiezingen van 21 maart. Het aantal fracties nam af met één en kwam uit op negen, waarbij de PVV voor het eerst zitting nam in de raad. Ook de samenstelling van de coalitie wijzigde: het CDA kwam in de oppositie, terwijl de PvdA toetrad tot de coalitie. Er zijn zeventien nieuwe raadsleden. Een groot gedeelte van het restant van het jaar stond in het teken van kennisoverdracht en opleiding.
Burgemeester
Tijdens de nieuwjaarsreceptie kondigde mevrouw Salet aan in de tweede helft van het jaar afscheid te nemen als burgemeester. Uiteindelijk werd dit per 31 augustus. In juni is een gesprek gevoerd door een aantal fractievoorzitters met de beoogd waarnemer, de heer Veldhuijzen. Het resultaat van dit gesprek was dat de heer Veldhuijzen groot draagvlak bleek te hebben. De heer Veldhuizen startte als waarnemend burgemeester op 1 september.
Ondertussen was in overleg met de Commissaris van de Koning in Zuid-Holland, de heer Smit, de sollicitatieprocedure voor een nieuwe burgemeester opgestart. Na de besloten vergadering op 26 november werd bekend dat de gemeenteraad van Nissewaard de heer Van Oosten aanbeval als nieuwe burgemeester. Deze aanbeveling is inmiddels door de regering overgenomen. De heer Van Oosten is op 20 februari 2019 geïnstalleerd.
Samenwerking
Op het gebied van samenwerking tussen de raden van de gemeenten op Voorne-Putten wordt gezocht naar nieuwe en betere vormen van samenwerking. De bestaande klankbordgroep is wegens gebrek aan tastbare resultaten opgeheven. De gezamenlijke radenbijeenkomsten worden echter nog steeds georganiseerd. Ook wordt ernaar gestreefd om door betere samenwerking en onderlinge afstemming ten aanzien van de MRDH meer invloed te verwerven. Hier zijn nog stappen in te zetten, maar het begin is er.
Ook zijn in dit jaar de werkgroepen integriteit en lokale democratie weer opgestart, die zich beziggehouden met het actualiseren van gedragscodes en burgerparticipatie en trekken college en raad gezamenlijk op ten aanzien van de vraagstukken spoedzorg op Voorne Putten en bereikbaarheid.
Fraudebestrijding
Gemeenten hebben een leidende rol bij het voorkomen en opsporen van identiteits- en adresfraude. Voor het verder verbeteren van de adreskwaliteit van de basisregistratie personen (BRP) en het opsporen van adresgerelateerde fraude is de personele capaciteit daarmee in lijn gebracht.
De samenwerking hiervoor met (interne) ketenpartners draagt eveneens al bij aan het effectiever uitvoeren van de adresonderzoeken en huisbezoeken.
Dienstverlening
In 2018 hebben we de digitale aanvraagmogelijkheden voor onze inwoner verder vergroot. Daarnaast is een start gemaakt met het volledig digitaliseren van het proces meldingen openbare ruimte, met behulp van het zaaksysteem. Ook is een start gemaakt met het opstellen van een kwaliteitshandvest. Bij beide processen zijn de inwoners actief bevraagd.
Financiën
Wat heeft het gekost?
(bedragen x € 1.000) | Begroting 2018 | Begroting na wijziging | Rekening 2018 | Verschil |
Lasten | 6.060 | 6.258 | 6.093 | 165 |
Baten | -1.626 | -2.067 | -2.081 | 14 |
Saldo | 4.434 | 4.191 | 4.012 | 179 |
Mutaties reserves | -132 | -207 | -128 | -78 |
Totaal programma | 4.302 | 3.984 | 3.883 | 101 |