Gemeenschappelijke regelingen
Verbonden partij
Metropoolregio Rotterdam Den Haag
Metropoolregio Rotterdam Den Haag
Openbaar belang
De Metropoolregio Rotterdam Den Haag behartigt de belangen van een integraal verkeers- en vervoerssysteem in het gebied middels een ingerichte Vervoersautoriteit. Daarnaast richt de organisatie zich op de versterking van het economisch vestigingsklimaat in de regio.
De Agenda Economisch Vestigingsklimaat beschrijft de bundeling van krachten binnen het gebied van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag om de economie binnen het metropolitaan gebied te versterken. Deze activiteit valt binnen het kader van de Wet gemeenschappelijke regelingen.
De Strategische Bereikbaarheidsagenda is gericht op de verbetering van het verkeers- en vervoersysteem binnen de metropoolregio. Zij sluit aan bij de activiteiten binnen de vervoerregio’s Rotterdam en Haaglanden. De Agenda biedt het inhoudelijke vertrekpunt met de ambities, die worden meegegeven aan de nieuwe Vervoersautoriteit MRDH voor verdere uitwerking. De benodigde financiële middelen komen geheel ten laste van de Brede DoelUitkering (BDU).
Bestuurlijk belang
De gemeente Nissewaard wordt vertegenwoordigd in de adviescommissies, bestuurscommissies en het algemeen bestuur.
Stemverhouding
4,3%
Afgesproken prestaties
Opstellen en uitvoeren werkplannen Economisch Vestigingsklimaat en uitvoeren agenda vervoerautoriteit door de MRDH. Leveren van inbreng in de verschillende werkgroepen door gemeente.
Risico's
Wanneer onvoldoende input wordt geleverd vanuit de gezamenlijke gemeenten op Voorne-Putten, kunnen er kansen worden gemist. Onvoldoende samenhang en samenwerking met het onderwijs en het bedrijfsleven kunnen leiden tot suboptimale resultaten.
Gemeentelijke bijdrage Nissewaard
De gemeentelijke bijdrage aan de MRDH was in 2018 € 214.349.
Financieel resultaat
31-12-2017
31-12-2018
Financieel resultaat
€ 4.835.556
€ 7.935.875
Financiële positie
31-12-2017
31-12-2018
Eigen vermogen
€ 7.425.581
€ 15.361.457
Vreemd vermogen
€ 1.355.595.815
€ 1.558.659.724
Totaal
€ 1.348.170.234
€ 1.543.298.267
Ontwikkelingen
Ratio's
Netto schuldquote
172,2%
Solvabiliteitsratio
1,0%
Structurele exploitatieruimte
1,3%
Weerstandsvermogen
€ 100.000
Marktontwikkelingen
De brede strategie van de metropoolregio bestaat uit vier belangrijke aandachtsgebieden:
- Vernieuwen van verbindingen
- Vernieuwen van de economie
- Vernieuwen van energie
- Vernieuwen van stad en omgeving
Verbonden partij
Streekarchief Voorne-Putten
Streekarchief Voorne-Putten
Openbaar belang
De gemeenschappelijke regeling is het resultaat van de wens om het culturele erfgoed, zoals dat door de deelnemers hoofdzakelijk in de vorm van archieven wordt overgebracht, op deskundige wijze centraal te doen beheren. Op grond van art. 12 van de Archiefwet 1995 en de gemeenschappelijke regeling “Streekarchief Voorne-Putten en Rozenburg” is de gemeente verplicht de voor blijvende bewaring in aanmerking komende archieven over te brengen naar een archiefbewaarplaats die voldoet aan de eisen gesteld in de Archiefregeling.
Hoofdtaak van het Streekarchief is het in stand houden, veilig stellen (indien nodig conserveren en restaureren) toegankelijk maken en ter beschikking stellen van de overgebrachte collecties. Daarnaast heeft het Streekarchief als belangrijke taak inspectie uit te oefenen op het beheer van de nog niet overgebrachte deelnemersarchieven.
Bestuurlijk belang
Per 1 januari 2018 zijn de deelnemers de gemeenten Brielle, Hellevoetsluis, Nissewaard en Westvoorne. Het Waterschap Hollandse Delta is per 1 januari 2018 uit dit samenwerkingsverband getreden. In 2018 is het traject gestart om de juridische vorm van de samenwerking om te zetten van een Openbaar lichaam naar een Bedrijfsvoeringsorganisatie. Besluitvorming heeft daarover plaatsgevonden. Eén van de gevolgen is dat er niet langer een algemeen en dagelijks bestuur, is maar doch slechts één bestuur. Elke deelnemer aan de regeling is vertegenwoordigd in het bestuur. Het voorzitterschap is in 2018 overgegaan naar de burgemeester van Brielle.
Stemverhouding
25% (4 deelnemers, 47,67% financiële bijdrage NSW jaarrekening 2018)
Afgesproken prestaties
Ten behoeve van het bestuur is een aantal instrumenten ontwikkeld om meer en beter inzicht te geven in de ontwikkeling van het beleid en het beheersen van de bedrijfsprocessen.
- Jaarlijks wordt aan het bestuur de begroting en rekening voorgelegd.
- Eenmaal per jaar wordt in principe aan het algemeen bestuur een managementrapportage (marap) voorgelegd met een indeling volgens het werkplan.
- Jaarlijks wordt door de streekarchivaris een jaarverslag van zijn werkzaamheden uitgebracht.
Risico's
Een risico voor een gemeenschappelijke regeling als deze is een eventuele uittreding van één der partijen. Hoewel de kans daarop met de huidige deelnemers gering wordt geacht, zou een uittreding inhouden dat de doelstellingen met drie in plaats van vier partijen moeten zien te worden gerealiseerd. Daarnaast kent het Streekarchief een relatief kleine organisatie waardoor het kwetsbaar is op moment dat een medewerker of vrijwilliger (langdurig) uitvalt.
Gemeentelijke bijdrage Nissewaard
€ 195.379
Financieel resultaat
31-12-2017
31-12-2018
Financieel resultaat
4.649
82.442
Financiële positie
31-12-2017
31-12-2018
Eigen vermogen
436.559
519.001
Vreemd vermogen
18.253
16.895
Totaal
454.812
535.896
Ontwikkelingen
Steekarchief is financieel gezond door uittredingsvergoedingen deelnemers Rozenburg en Waterschap (WSHD). SAVP bevind zich echter in een transitiefase waarbij het de verwachting is dat de kosten in de toekomst zullen toenemen en dat, mede door het kleinere aantal deelnemers, de reserves volledig aangewend moeten worden.
Ratio's
Netto schuldquote
-94%
Solvabiliteitsratio
97%
Structurele exploitatieruimte
84%
Weerstandsvermogen
€ 519.001
Marktontwikkelingen
Hoewel het Streekarchief het depot is voor het oud-archief, dat wil zeggen bestemd voor gegevensdragers die ouder dan twintig jaar zijn (hoewel die termijn naar verwachting terug wordt gebracht naar 10 jaar), is de toenemende digitalisering een ontwikkeling die inmiddels ook van invloed is op het werk van het Streekarchief. Ook voor het digitale archief moet een permanente bewaaroplossing worden gevonden. De inrichting van een e-depot en annex daaraan de huisvesting, zijn dan ook opgaves voor het Streekarchief waar haar inspanning momenteel naar uitgaat.
Verbonden partij
Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond
Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond
Openbaar belang
Gemeenten zijn op basis van art. 9 van de Wet Veiligheidsregio’s verplicht tot het treffen van gemeenschappelijke regelingen ter uitvoering van de in deze artikelen genoemde taken.
De VRR is een samenwerkingsverband waarin de hulpdiensten (Regionale Brandweer, Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen, Ambulancezorg en de Gemeenschappelijke Meldkamer van politie, brandweer en ambulance) intensief samenwerken en professionele hulp en bescherming bieden tegen mogelijke risico's en bedreigingen.Bestuurlijk belang
De gemeente Nissewaard wordt vertegenwoordigd door de burgemeester in het Dagelijks Bestuur en het Algemeen Bestuur. Het bestuur bestaat uit 15 leden.
Stemverhouding
6,5% (2/31)
Afgesproken prestaties
Binnen de VRR zijn 4 onderdelen te onderscheiden. Hieronder worden enkele prestaties genoemd. Deze presentaties gelden voor alle aangesloten gemeenten.
(onderstaande cijfers zijn t/m november 2018)- Ambulancezorg
A1 Ambulance dient binnen 15 minuten na melding bij de Meldkamer bij de patiënt aanwezig te zijn. Norm = 95% van de ritten binnen 15 minuten ter plaatse.
85 % binnen 15 minuten ter plaatse
- Brandweerzorg
Het streven is om in 80% van de alarmeringen aan de normtijd te voldoen. (de normtijd is afhankelijk van het object).
75%
- Meldkamer
90% van de meldingen is binnen 15 seconden aangenomen door een van de disciplines;
80% van de meldingen is binnen 83 (=streefnorm) seconden door de brandweer verwerkt;70% van de meldingen is binnen 120 (=streefnorm) seconden door de ambulance verwerkt;
91,35 %
68,5 %
69,8 %
- Risico en Crisisbeheersing (R&C)
Leveren van coördinatie op maatschappelijke vraagstukken.
Alle hulpverleners zijn opgeleid in het kader van terrorismegevolgbestrijding.
Als het gaat om brandveiligheid en preventie levert de VRR coördinatie op huisbezoeken en woningchecks.
Alle hulpverleners en coördinatoren binnen de hulpverlening (GRIP-regeling) hebben de workshop Terrorismegevolgbestrijding gehad. Jaarlijks wordt ook beoefend.Risico's
De veiligheidsregio heeft de volgende belangrijkste risico's opgegeven:
- Wegvallen inkomsten Openbaar Meldsysteem (OMS).
- Gevolgen van (veranderde) wet- en regelgeving niet tijdig op kunnen vangen.
- Samenvoeging meldkamers Zuid-Holland Zuid en Rotterdam-Rijnmond.
- Vertraagd tempo en of onvoldoende aanpassing bijdragen van stakeholders van de VRR t.b.v. kostenontwikkeling.
- Wegvallen en niet toereikend zijn van subsidie Impuls omgevingsveiligheid.
- Wegvallen en niet toereikend zijn van gelden Landelijk Expertisecentrum (LEC).
- Niet voldoen aan de zorgnorm door de ambulancedienst (te laat komen). De Nederlandse Zorgautoriteit kan een (straf)korting opleggen indien de norm voor aanrijtijden niet wordt gehaald.
- Bestaansrecht organisatie.
Gemeentelijke bijdrage Nissewaard
De gemeentelijke bijdrage aan de gemeenschappelijke regeling VRR was in 2018 € 4.486.298
Financieel resultaat
31-12-2017
31-12-2018
Financieel resultaat
€ 2.262.000
-/- € 1.421.373
Financiële positie
31-12-2017
31-12-2018
Eigen vermogen
€ 10.902.995
€ 12.781.473
Vreemd vermogen
€ 76.442.468
€ 64.799.541
Ratio's
Netto schuldquote
29 %
Solvabiliteitsratio
17 %
Structurele exploitatieruimte
-/- 0,17 %
Weerstandsvermogen
€ 7,4 miljoen
Marktontwikkelingen
- Verbetering van kwaliteit en efficiency.
- Meer aandacht voor preventie (bijvoorbeeld met het project Brandveilig leven) en zelfredzaamheid burgers.
- Verdergaande samenwerking tussen de gemeente binnen de VRR.
Verbonden partij
Dienst Centraal Milieubeheer Rijnmond
Dienst Centraal Milieubeheer Rijnmond
Openbaar belang
De DCMR milieudienst Rijnmond verzorgt als omgevingsdienst de uitvoering van de
VTH taken op milieugebied voor Nissewaard en de andere gemeenten in het Rijnmondgebied en
Goeree Overflakkee. Tevens voert de dienst deze taken uit voor de Provincie Zuid-Holland.In een werkplan wordt jaarlijks vastgelegd welke taken de DCMR voor Nissewaard uitvoert en welke middelen hier tegenover staan. In drie ambtelijke en twee bestuurlijke voortgangsoverleggen wordt de voortgang van de werkzaamheden lopende het jaar besproken en waar nodig bijgestuurd.
Bestuurlijk belang
De GR bestaat uit 16 leden (incl. provincie) .
Stemverdeling AB:
3 leden provincie Zuid-Holland: ieder 14 stemmen (totaal dus 42)
2 leden gemeente Rotterdam: ieder 21 stemmen (totaal dus 42)
De 14 regio gemeenten (incl. Nissewaard) 1 lid: ieder lid heeft 2 stemmen (totaal dus 28).Stemverhouding
1,8% (2/112)
Afgesproken prestaties
Voor 2018 is in de begroting van de DCMR voor Nissewaard een budget geraamd gelijk aan 2017 geïndexeerd met 0,1%. Deze indexering is regionaal bepaald vanuit de Financiële Werkgroep Sturing Gemeenschappelijke regelingen.
Voor dit budget verzorgt de DCMR het verlenen en actueel houden van vergunningen (Wabo deel milieu), het milieu toezicht en handhaving op de 1.554 milieu relevante bedrijven in Nissewaard.
Daarnaast monitort de DCMR de luchtkwaliteit en de geluidshinder in de regio, geeft zij adviezen op RO gebied en is er een 24-uurs klachtenlijn beschikbaar.Risico's
In 2016 is een nieuwe cyclus gestart met het inventariseren en categoriseren van risico’s. Uit de gehouden inventarisatie zijn geen substantiële onbekende risico's naar voren gekomen, en hebben de geïnventariseerde potentiële risico's betrekking op de volgende onderwerpen:
1. De DCMR kan haar taak niet of niet goed genoeg uitvoeren omdat de medewerkers te weinig kennis en ervaring hebben.
2. De DCMR kan haar taak niet of niet goed genoeg uitvoeren omdat het gegevensbeheer niet op orde is (kwaliteit, beschikbaarheid e.d.).
3. De DCMR kan haar inzet onvoldoende onderbouwen omdat de interne processen voor sturing en beheersing niet op orde zijn. 4. De DCMR speelt onvoldoende in op de wensen van de omgeving en ontwikkelingen waardoor ze niet toekomstbestendig is. (van buiten naar binnen, oppakken ontwikkelopgaven)Gemeentelijke bijdrage Nissewaard
Voor de werkzaamheden van de DCMR MIlieudienst Rijnmond voor Nissewaard in 2018 is in het werkplan een budget van € 955.548,- opgenomen. Hierbij is enerzijds rekening gehouden met het wegvallen van het takenpakket voor Oudenhoorn en anderzijds met de extra taak van toezicht op asbestverwijdering die door de DCMR wordt overgenomen.
Financieel resultaat
31-12-2017
31-12-2018
Financieel resultaat
€ 2.809.000
-/- € 839.000
Financiële positie
31-12-2017
31-12-2018
Eigen vermogen
€ 8.117.000
€ 5.681.000
Vreemd vermogen
€ 11.838.000
€ 9.669.000
Totaal
€ 19.955.000
€ 15.350.000
Ontwikkelingen
De DCMR geeft signalen af dat het huidige budget in 2020 door toenemende taken en onzekerheden onder druk kan komen te staan. De onzekerheden betreffen o.a. de IOVgelden (subsidie wordt beëindigd) en de juiste omvang van de asbesttaken. DCMR voert onderzoek uit naar mogelijk efficiënter werken van de organisatie en het temporiseren van uit te voeren werkzaamheden. Daarnaast wordt een intern onderzoek uitgevoerd naar de financiële staat van de organisatie.
Ratio's
Netto schuldquote
-/- 4,7 %
Solvabiliteitsratio
58,8 %
Structurele exploitatieruimte
-/- 4,1 %
Weerstandsvermogen
€ 1.077.000
Totaal
€
Marktontwikkelingen
In verband met de huidige ontwikkelingen op de arbeidsmarkt wordt het moeilijker voor de dienst om personeel met expertise te vinden. Hierdoor lopen de personeelskosten op. Het budget is door de lijn van de afgelopen jaren om niet of nauwelijks te indexeren echter niet toegenomen. Om deze reden wordt voor 2019 een extra prijsstijging voorgesteld door de DCMR.
Verbonden partij
Recreatieschap Voorne-Putten
Recreatieschap Voorne-Putten
Openbaar belang
Het recreatieschap heeft als doel om” het gemeenschappelijke belang van de deelnemers te behartigen voor wat betreft de ontsluiting, de ontwikkeling, aanleg en het beheer in het kader van de openluchtrecreatie en het toerisme en waar mogelijk van natuur en landschap in het gebied.”
Bestuurlijk belang
Per 1 januari 2018 telt het Recreatieschap 4 deelnemers, te weten: gemeente Hellevoetsluis, Brielle, Westvoorne en Nissewaard. Zij zijn vertegenwoordigd in zowel het Algemeen Bestuur als in het Dagelijks Bestuur.
Stemverhouding
De leden van het algemeen bestuur benoemd door de gemeenten Brielle, Hellevoetsluis en Westvoorne hebben ieder één stem en de leden van het algemeen bestuur benoemd door de gemeente Nissewaard hebben ieder twee stemmen ( 40%).
De leden van het dagelijks bestuur aangewezen uit de leden van het algemeen bestuur en benoemd door de gemeenten Brielle, Hellevoetsluis en Westvoorne hebben ieder één stem. Het lid van het dagelijks bestuur, aangewezen door uit de leden van het algemeen bestuur en benoemd door de gemeente Nissewaard heeft twee stemmen ( 40 %).Afgesproken prestaties
Door het recreatieschap wordt het beheer, onderhoud en toezicht en handhaving van de recreatiegebieden De Uitwaayer en de Bernisse uitgevoerd. In samenwerking met het recreatieschap wordt aangestuurd op een kwaliteitsimpuls voor het Bernissegebied. De pas geopende natuurspeeltuin maakt hier onderdeel van uit.
Risico's
Op dit moment bevindt het recreatieschap zich in een transitieperiode. Er wordt nader onderzocht hoe de invulling van de organisatie en de dienstverlening van het recreatieschap het beste vormgegeven kan worden. Het bestuur heeft de wens om meer regie te voeren over de kwaliteit en het beheer van de recreatiegebieden. Een en ander is afhankelijk van de uitkomsten van de verdere uitwerking van het onderzoek.
Gemeentelijke bijdrage Nissewaard
De gemeentelijke bijdrage aan de gemeenschappelijke regeling Recreatieschap Voorne-Putten was in 2018 € 651.475.
Financieel resultaat
31-12-2017
31-12-2018
Financieel resultaat
€ 188.921
€ 58.368
Financiële positie
31-12-2017
31-12-2018
Eigen vermogen
€ 3.883.668
€ 3.908.655
Vreemd vermogen
€ 5.494.121
€ 8.144.354
Totaal
€ 9.377.789
€ 12.053.009
Ontwikkelingen
De stijging van het vreemd vermogen heeft met name te maken met de van de Europese en Nederlandse overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen voor uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel die dienen ter dekking van lasten van volgende begrotingsjaren.
Ratio's
Netto schuldquote
-81%
Solvabiliteitsratio
32%
Structurele exploitatieruimte
4 %
Weerstandsvermogen
€ 2.000.000
Totaal
€
Marktontwikkelingen
Er vindt een nadere beschouwing plaats over de invulling van de organisatie en de dienstverlening van het recreatieschap. Het bestuur heeft de wens om meer regie te voeren over de kwaliteit en het beheer van de recreatiegebieden
Verbonden partij
Koepelschap Buitenstedelijk Groen
Koepelschap Buitenstedelijk Groen
Openbaar belang
Het Koepelschap Buitenstedelijk Groen heeft tot doel om op basis van rijks-, provinciaal- en gemeentelijk programma/beleid in onderlinge samenhang een evenwichtige ontwikkeling en instandhouding van het buitenstedelijk groen als geheel in het gebied en in verhouding tot zijn omgeving, te bevorderen. Onderdeel daarvan is het verevenen van de financiële bijdragen die de deelnemers daaraan doen.
Het Koepelschap Buitenstedelijk Groen is op 1 januari 2018 opgeheven. De liquidatie heeft in 2018 plaatsgevonden.
Bestuurlijk belang
Er zijn zeventien deelnemers, waaronder de gemeente Nissewaard, met ieder een gelijkwaardige stem.
Het Koepelschap Buitenstedelijk Groen is in 2018 opgeheven en geliquideerd.
Stemverhouding
5,26%
Afgesproken prestaties
Verevening van de bijdragen van de gemeenten aan het beheer en onderhoud van groen tussen de deelnemers. Doel is dat alle gemeenten evenveel bijdragen per inwoner.
Het Koepelschap Buitenstedelijk Groen is in 2018 opgeheven en geliquideerd.
Risico's
N.v.t.
Gemeentelijke bijdrage Nissewaard
Vul hier uw tekst
Financieel resultaat
31-12-2017
31-12-2018
Financieel resultaat
Financiële positie
31-12-2017
31-12-2018
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Totaal
Ontwikkelingen
Schrijf hier uw tekst
Ratio's
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
€
Weerstandsvermogen
€
Totaal
€
Marktontwikkelingen
Het Koepelschap Buitenstedelijk Groen is in 2018 opgeheven en geliquideerd.
Verbonden partij
Recreatieschap Zuidwestelijke Delta
Recreatieschap Zuidwestelijke Delta
Openbaar belang
De ontsluiting, ontwikkeling, aanleg en het beheer in het kader van de openluchtrecreatie en het toerisme en waar mogelijk van natuur en landschap in het gebied waar de regeling geldt.
Het natuur- en recreatieschap Zuidwestelijke Delta is per 2 januari 2018 opgeheven. In 2018 heeft de liquidatie van het natuur- en recreatieschap plaatsgevonden. Het beheer en de kosten van de gebieden die op het grondgebied van Voorne-Putten liggen zijn overgedragen aan het recreatieschap Voorne-Putten.
Bestuurlijk belang
Het natuur- en recreatieschap Zuidwestelijke Delta is in 2014 ontstaan uit samenvoeging van de natuur- en recreatieschappen Haringvliet en Grevelingen.
Het natuur- en recreatieschap is in 2018 opgeheven en geliquideerd.
Stemverhouding
20%
Afgesproken prestaties
Beheer, onderhoud en toezicht en handhaving van natuur en recreatiegebieden in en om het Haringvliet en de Grevelingen.
Het natuur- en recreatieschap is in 2018 opgeheven en geliquideerd.
Risico's
N.v.t.
Gemeentelijke bijdrage Nissewaard
Vul hier uw tekst
Financieel resultaat
31-12-2017
31-12-2018
Financieel resultaat
Financiële positie
31-12-2017
31-12-2018
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Totaal
Ontwikkelingen
Schrijf hier uw tekst
Ratio's
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
€
Weerstandsvermogen
€
Totaal
€
Marktontwikkelingen
Het natuur- en recreatieschap is in 2018 opgeheven en geliquideerd.
Verbonden partij
GGD Rotterdam-Rijnmond
GGD Rotterdam-Rijnmond
Openbaar belang
Gemeenten zijn verplicht om invulling te geven aan de Wet Publieke Gezondheid (Wpg). Hiervoor is een gemeenschappelijke regeling openbare gezondheidszorg Rotterdam Rijnmond (OGZ RR) in het leven geroepen, die wordt uitgevoerd door de GGD Rotterdam Rijnmond (hierna GGD RR).
Als regionale organisatie heeft de GGD RR een basistakenpakket dat bestaat uit:
- Monitoring, signalering, en advisering
- Uitvoerende taken gezondheidsbescherming
- Bewaken publieke gezondheid bij incidenten, rampen en crises
- Toezicht houden (kinderopvang en Wmo).
De omvang van het basistakenpakket wordt steeds voor 4 jaar vastgesteld en geldt voor 2015-2018.
Naast dit basistakenpakket voert de GGD RR ook plustaken uit. Hierover worden afzonderlijke afspraken gemaakt met de deelnemende gemeenten. Voor Nissewaard zijn dit taken op het gebied van Wmo-toezicht, milieu en hygiëne en veiligheid.Bestuurlijk belang
De gemeente Nissewaard wordt voor de duur van de zittingsperiode van het College in het Algemeen Bestuur GGD RR vertegenwoordigd door een lid en een plaatsvervangend lid. Het bestuur bestaat uit 15 leden.
Stemverhouding
Bij het nemen van besluiten door het Algemeen Bestuur brengen de leden voor de gemeente die zij vertegenwoordigen ieder één stem uit. Dit met uitzondering van de leden, die een gemeente vertegenwoordigen met een inwonertal boven 50.000. Zij brengen voor elk volgend 50.000-tal, of gedeelte daarvan, één stem meer uit tot een maximum van elf stemmen per gemeente. Nissewaard heeft derhalve twee stemmen.
Afgesproken prestaties
- De GGD RR voert het jaarplan voor 2018 uit conform afspraak. Er worden 3 tussenrapportages per jaar geleverd. Het budgettair kader voor 2018 bedraagt € 5,10 per inwoner voor het vaste deel van het basistakenpakket.
- Het variabele deel van het basistakenpakket bestaat uit inspecties kinderopvang en kent geen vast bedrag per Inwoner. Dit omdat het afhangt van het aantal locaties en het gewenste aantal inspecties per gemeente. Deze wettelijke basistaak wordt afgerekend op basis van daadwerkelijke aantallen uitgevoerde inspecties. De kosten per inspectie houden gelijke tred met het afgegeven indexpercentage.
- De plustaken maken geen deel uit van de begroting en vallen formeel ook niet onder de gemeenschappelijke regeling. De gemeenten zijn vrij om op basis van huidige afwegingen en beleid nieuwe keuzes in het pluspakket te maken.
Risico's
- De gemeenschappelijke regeling GGD RR kent geen balans en andere financiële staten om in de begroting op te nemen, aangezien de gemeente Rotterdam eigenaar is van de organisatie. Personeel en eventuele risico's zijn daarmee voor rekening van de gemeente Rotterdam;
- De gemeenschappelijke regeling regelt feitelijk alleen de inkoop van producten bij GGD RR. De gemeenschappelijke regeling heeft geen bezittingen. Het financiële risico voor deelname aan de regeling is voor regiogemeenten niet aanwezig.
Gemeentelijke bijdrage Nissewaard
€ 515.619 ( bijdrage vast en variabel deel basistakenpakket)
Financieel resultaat
31-12-2017
31-12-2018
Financieel resultaat
n.v.t.
n.v.t.
Financiële positie
31-12-2017
31-12-2018
Eigen vermogen
n.v.t.
n.v.t.
Vreemd vermogen
n.v.t.
n.v.t.
Totaal
Ontwikkelingen
GGD Rotterdam kent geen balans en andere financiële staten om in de jaarrekening op te nemen aangezien de gemeente Rotterdam eigenaar is van de organisatie
Ratio's
Netto schuldquote
n.v.t.
Solvabiliteitsratio
n.v.t.
Structurele exploitatieruimte
€ n.v.t.
Weerstandsvermogen
€ n.v.t.
Totaal
€
Marktontwikkelingen
Met de komst van de Omgevingswet en de landelijke verkenning van hardere normen of minimumvereisten voor het basispakket wordt opnieuw bezien welke consequenties deze ontwikkelingen hebben voor de begrotingscyclus. Dit wordt de komende tijd uitgewerkt binnen het stimuleringsprogramma van GGD Nederland.
Verbonden partij
Stichting CJG Rijnmond
Stichting CJG Rijnmond
Openbaar belang
De gemeenten zijn verantwoordelijk voor de jeugdgezondheidszorg voor jeugdigen binnen het kader van de Wet Publieke Gezondheid (Wpg). Stichting CJG Rijnmond is in de gemeenschappelijke regeling openbare gezondheidszorg Rotterdam Rijnmond (OGZ RR) aangewezen als exclusief uitvoerder van het wettelijke basistakenpakket. Dit in opdracht van de Raad voor het Publiek Belang (hierna RvhPB).
Voor de jaarlijkse subsidie, die Nissewaard levert, voert CJG Rijnmond de volgende maatschappelijke opdracht uit:
- Het verrichten en coördineren van jeugdgezondheidszorg, meer in het bijzonder opvoed- en gezinsondersteuning tussen -9 maanden en 19 jaar.
- Het oprichten en in stand houden van 1 of meer CJG's (indien de opdracht van de betrokken gemeente zich daartoe uitstrekt).
- Het verrichten van al het geen dat met voorenstaande verband houdt of daartoe dienstig kan zijn.
De omvang van het basistakenpakket wordt steeds voor 4 jaar vastgesteld en geldt voor 2015-2019.
Naast dit basistakenpakket voert CJG ook aanvullende taken uit. Hierover worden afzonderlijke afspraken gemaakt met de deelnemende gemeenten. Voor Nissewaard is dit maatwerk op het gebied van consultatie en diagnostiek en preventie.
Bestuurlijk belang
De gemeente Nissewaard wordt voor de duur van de zittingsperiode van het College in de RvhPB vertegenwoordigd door een lid en een plaatsvervangend lid. De Raad bestaat uit 14 leden (exclusief de gemeente Capelle aan den IJssel).
Stemverhouding
Bij het nemen van besluiten door de Raad van het Publiek Belang brengen de leden voor de gemeente die zij vertegenwoordigen ieder één stem uit. Bij het Basistakenpakket en de begroting is unanimiteit leidend. Bij alle andere onderwerpen wordt bij het staken op stemmen teruggevallen op inwonersaantallen.
Afgesproken prestaties
- Afspraak is dat CJG Rijnmond tenminste 95% van de jeugdigen bereikt bij uitvoering van de wettelijke taken met betrekking tot jeugdgezondheidszorg.
- Het budgettair kader bedraagt € 100,77 (gewogen kindprijs uurtarief) voor het basistakenpakket. Dit is opgebouwd uit het tarief voor 0-4 jaar en 4-18 jaar. Het totale bedrag wordt bepaald per gemeente door het inwonersaantal gebaseerd op cijfers van het CBS.
Risico's
- Samenwerking met 14 gemeenten binnen de Raad van het Publiek Belang is een uitdaging. De belangen liggen niet altijd op een lijn, maar de behoefte om de transformatie (zorginhoudelijk en financieel) te laten slagen is groot. Dat maakt het noodzakelijk om gezamenlijk compromissen te sluiten. Nissewaard zet steeds in op regionale besluitvorming, die onze lokale ambities ondersteunt.
- De omvang van subsidies vanuit de deelnemende gemeenten voor maatwerk c.q. preventie is onzeker. Dit als gevolg van kortingen vanuit het Rijk op de jeugdhulp. Bij lagere vaststelling van de subsidie kan het lastig zijn voor CJG Rijnmond om de personele bezetting en kosten in overeenstemming te brengen met de beschikbare middelen.
- Het eigen vermogen staat onder druk en dreigt onvoldoende te worden om grote tegenvallers in de exploitatie op te vangen. Dit hangt samen met hogere loonkosten door landelijke kostenontwikkelingen en grilligheid van overheidsmaatregelen, die verhoging van premies voor sociale lasten of belastingen (bijvoorbeeld BTW) veroorzaken. Hierdoor kunnen tekorten in de exploitatie ontstaan, immers CJG Rijnmond is een organisatie zonder winststreven (OZW).
Gemeentelijke bijdrage Nissewaard
Bijdrage Nissewaard 2018:
- Basistakenpakket jeugdgezondheidszorg € 1.633.200
- Aanvullende/overige subsidies € 214.100
- Huisvesting € 272.500
In 2018 is de strategische ontwikkelagenda formeel vastgesteld. De uitvoering van deze agenda kan eventueel consequenties hebben voor het basistakenpakket en aanvullend pakket en de middelen die hiermee gemoeid zijn.
Financieel resultaat
31-12-2017
31-12-2018
Financieel resultaat
€ 159.254
-/- € 275.587
Financiële positie
31-12-2017
31-12-2018
Eigen vermogen
€ 1.563.001
€ 1.287.414
Vreemd vermogen
€ 5.773.863
€ 5.975.040
Totaal
€ 7.336.864
€ 7.262.454
Ontwikkelingen
Ratio's
Netto schuldquote
-
Solvabiliteitsratio
19,9 %
Structurele exploitatieruimte
-
Weerstandsvermogen
De weerstandscapaciteit wordt gevormd door het eigen vermogen, langlopende voorzieningen en eventuele ruimte op de begroting (definitie conform pagina 24 jaarverslag CJG Rijnmond 2018):
- Eigen Vermogen: € 1.287.414
- Voorzieningen (totaal): € 579.411Marktontwikkelingen
In 2018 is de strategische ontwikkelagenda formeel vastgesteld ten behoeve van de doorontwikkeling van de jeugdgezondheidszorg. Dit betreft de positionering van de jeugdgezondheidszorg ten behoeve van de transformatieopdracht in het sociaal domein. Doel is om ook op langere termijn de kwaliteit van jeugdgezondheidszorg te borgen en tegelijkertijd de dienstverlening te transformeren in lijn met Thuis in de Wijk. Dat betekent dat CJG Rijnmond stuurt op vraaggericht werken, flexibilisering en netwerkgericht werken:
- Ontwikkeling richt zich op meer ruimte scheppen voor preventie (normaliseren en de-medicalisering, effectievere inzet op vroeg signalering, aanpassing contactenschema waarbij voldaan blijft worden aan wettelijke kaders)
- De jeugdgezondheidszorg beter te laten aansluiten bij de lokale netwerken en lokale ontwikkelingen (signaleringsrol, doorontwikkeling van het ernst-taxatiemodel)
Verbonden partij
Jeugdhulp Rijnmond
Jeugdhulp Rijnmond
Openbaar belang
Binnen de nieuwe Jeugdwet zijn gemeenten deels verplicht om gezamenlijk (specialistische) jeugdhulp in te kopen. Voor de jeugdhulp in Rijnmond is daarom een gemeenschappelijke regeling in het leven geroepen (hierna GR JR). De uitvoering is belegd bij de inkooporganisatie van de gemeente Rotterdam. Doel is een kwalitatief goede en efficiënte uitvoering van de bovenlokale taken. Die bovenlokale taken hebben betrekking op:
- Het contracteren en/of subsidiëren van aanbieders van (specialistische) jeugdhulp en uitvoerders van jeugdbescherming en jeugdreclassering.
- Het bevorderen van gezamenlijk overleg tussen de gemeenten over de jeugdhulptaken.
Bestuurlijk belang
De gemeente Nissewaard wordt voor de duur van de zittingsperiode van het College namens het College vertegenwoordigd door een lid en een plaatsvervangend lid in het Algemeen Bestuur (AB) dat uit 15 leden bestaat. Namens de subregio Voorne Putten en Goeree Overflakkee heeft wethouder Struijk in 2018 het stokje overgenomen van de wethouder van Goeree Overflakkee door daarnaast ook zitting te nemen in het Dagelijks Bestuur (DB).
Stemverhouding
Bij het nemen van besluiten wordt te allen tijde gestreefd naar consensus. Indien het op hoofdelijke stemming aankomt, brengen de leden voor de gemeente die zij vertegenwoordigen ieder één stem uit, met uitzondering van de leden die een gemeente vertegenwoordigen waarbij het aantal inwoners van onder de 18 jaar meer is dan 10.000. Zij brengen voor elk volgend 10.000-tal, of gedeelte daarvan, één stem meer uit tot een maximum van dertien stemmen per gemeente. De gemeente Nissewaard heeft 2 stemmen.
Afgesproken prestaties
Er is een regionale Transformatie Agenda voor 2017-2018 vastgesteld, die komend jaar de basis is voor doorontwikkeling van de (specialistische) jeugdhulp. Hierin staan 4 actielijnen:
- Het lokale netwerk als spil van de transformatie
- Specialistische jeugdhulp: vraaggericht, integraal, verbindend en in samenhang
- Veiligheid vraagt om samenwerking
- Leren van elkaar: lerende professionals en lerende netwerken
Doel van de GR JR is het tot stand brengen van een vraaggericht aanbod aan specialistische jeugdhulp. Dat betekent dat de ondersteuning licht is waar dat kan en zwaarder, als dat nodig is.
In 2015 is de inleg van middelen in de GR JR per gemeente gebaseerd op het aantal jeugdigen in plaats van daadwerkelijke zorggebruik. De komende jaren groeit de GR JR toe naar een andere verdeelsleutel, waarbij zorggebruik wel leidend is. Dit betekent dat een eventuele over- of onderschrijding van het voor Nissewaard beschikbare budget in 2018 wordt verrekend via de vlaktaks.
Risico's
De transformatie in de jeugdhulp is een ingewikkeld samenspel van lokale en regionale initiatieven die het gezin centraal stellen in de hulpverlening. Dat maakt het noodzakelijk om binnen de GR JR compromissen te sluiten, ook al staan we voor een financieel dilemma nu de zorgkosten vooralsnog blijven stijgen. Nissewaard zet steeds in op regionale besluitvorming, die onze lokale ambities ondersteunt.
Gemeentelijke bijdrage Nissewaard
€ 17.027.984
Financieel resultaat
31-12-2017
31-12-2018
Financieel resultaat
Het gerealiseerde resultaat over 2017 bedraagt € 0
In 2018 waren de totaal gerealiseerde kosten van de GR JR € 19,3 miljoen hoger dan gebudgetteerd. Daarmee bedraagt het nadelig jaarrekeningresultaat 2018 € 19,3 miljoen voor eindafrekening met gemeenten. De bijdragen van de gemeenten zijn met dit bedrag opgehoogd naar rato van de vastgestelde begroting. Na deze eindafrekening sluit de jaarrekening 2018 van GR JR op € 0.
Financiële positie
31-12-2017
31-12-2018
Eigen vermogen
€ 2.249.090
€ 0
Vreemd vermogen
€ 36.002.241
€ 47.881.156
Totaal
Ontwikkelingen
Uit onderstaande tabel met de Ratio's blijkt dat de netto schuldquote in 2018 verslechterd is ten opzichte van 2017. De solvabiliteitsratio is in 2018 verslechterd ten opzichte van 2017. Dit is veroorzaakt doordat de bestemmingsreserves volledig zijn ingezet.
Ratio's
Netto schuldquote
-1,24
Solvabiliteitsratio
0,00
Structurele exploitatieruimte
€ 0
Weerstandsvermogen
Niet van toepassing*
* In 2017 is op verzoek van het AB opnieuw naar het weerstandsvermogen en de risicobeheersing gekeken. Op basis van de uitkomsten hiervan is door het AB besloten om geen weerstandsvermogen in te stellen, maar het risico van eventuele hogere kosten dan begroot via de jaarrekening te verrekenen. Wel is besloten om in de begroting een budget voor risico’s/onvoorziene zaken op te nemen om lopende het jaar eventuele onvoorziene zaken te kunnen financieren. Op basis van een risico-inventarisatie die in samenwerking met de gemeenten is opgesteld, is voor het jaar 2018
een risicobudget van € 2.898.784 opgenomen in de begroting. Dit is een percentage van 1,5% van de omvang van de begroting.Marktontwikkelingen
- Sinds juli 2018 is er een bestuurlijke afspraak tussen de Rijksoverheid, Vereniging Nederlandse Gemeenten en Jeugdzorg Nederland. Hierdoor is het mogelijk geworden om verlengde pleegzorg tot 21 jaar in te zetten, tenzij het pleegkind hier geen gebruik van wil maken. Met de circulaire van september hebben we hiervoor de benodigde middelen gekregen om dit lokaal uit te voeren.
- De Rijksoverheid heeft in 2018 een noodfonds ingericht voor gemeenten, die kampen met grote tekorten in het sociaal domein. Ondanks onze forse bezuinigingsopdracht in het jeugddomein komt Nissewaard niet in aanmerking voor extra middelen conform de criteria voor deelname aan het noodfonds. Dit hangt samen met ons overschot op het budget voor maatschappelijke ondersteuning.
- Door de GR JR is wel een gezamenlijke aanvraag gedaan bij het Transformatiefonds voor de jeugdhulp en die is gehonoreerd. Dit binnen het kader van het Actieplan Zorg voor de Jeugd. De beschikbare middelen zullen vanaf 2019 ingezet worden voor drie doelen: voorkomen crisis en uithuisplaatsing, bescherming tegen veiligheidsrisico's en leren van elkaar.
Verbonden partij
Syntrophos
Syntrophos
Openbaar belang
Op 1 maart 2013 is de gemeenschappelijke regeling Syntrophos van start gegaan. Syntrophos is een samenwerkingsverband van Westvoorne, Brielle en Nissewaard, waarin deze gemeenten gezamenlijk hun werkzaamheden op het gebied van ICT hebben ondergebracht. Redenen daarvoor waren het verminderen van kwetsbaarheid, het vergroten van de slagkracht, het beter mee kunnen gaan met nieuwe ontwikkelingen en landelijke eisen, het beheersen van de kosten, het gezamenlijk kunnen doen van noodzakelijke investeringen en het verbeteren van de dienstverlening.
Deze samenwerking biedt in de snelle technologische ontwikkeling van informatievoorziening veel voordelen bij nieuwe ontwikkelingen. Anderzijds kan voor het functioneren van de gemeente ook een risico zitten in het op afstand zetten van noodzakelijke ICT-kennis en infrastructuur.
Bestuurlijk belang
Er is een algemeen en een dagelijks bestuur. In het algemeen bestuur is elk van de deelnemende gemeenten met één lid vertegenwoordigd. Het lid van de gemeente Nissewaard is voorzitter van zowel het Algemeen als het dagelijks Bestuur. In de besluitvorming telt de stem van Nissewaard voor vier, die van Brielle en Westvoorne elk voor één. Deze stemverhouding is nog gebaseerd op de start van de regeling toen Spijkenisse (3 stemmen) en Bernisse (1 stem) zelfstandig deelnemer waren. Voor 2018 zal de ontwikkeling rond de ambtelijke samenwerking op Voorne en de mogelijke toetreding van Hellevoetsluis als deelnemer tot de regeling gevolgen hebben voorl de gemeenschappelijke regeling en de stemverhouding. Hierover volgt nadere besluitvorming.
Stemverhouding
67% (4 van 6 stemmen)
Afgesproken prestaties
De basis is de Gemeenschappelijke regeling en de daaraan verbonden dienstverleningsovereenkomsten. Voor 2018 wordt een nieuw DVO opgesteld. De achterliggende visie op dit DVO is gebaseerd op de ontwikkelingen op het gebied van informatievoorziening, technologie en binnen de overheid, welke allemaal impact hebben op ontwikkeling van Syntrophos. Vertaling vindt op basis hiervan plaats naar jaarplannen. Coördinatie en aansturing vindt plaats vanuit demandmanagement.
Ontwikkelingen
Diverse revoluties hebben plaatsgevonden op het gebied van Informatievoorziening, waarbij het op dit moment zich sneller ontwikkelt dan ooit. Dit komt doordat de mate van hyperconnectie toeneemt tussen mensen, organisaties, apparaten, sensoren, machines en virtuele wezens. De technologische ontwikkelingen zorgen ervoor dat ruimte ontstaat om dienstverleningen te innoveren.Wat betekenen al deze ontwikkelingen voor Syntrophos?
Het is zichtbaar dat diverse ontwikkelingen gaande zijn op het gebied van Informatievoorziening , technologie en binnen de overheid, welke impact hebben op de bedrijfsvoering van de gemeente, maar ook op die van Syntrophos. De gemeente dient tot zekere hoogte mee te gaan met de ontwikkelingen, omdat dit wordt verwacht en geëist van de Rijksoverheid, burgers en bedrijven. Hierbij dient te worden opgemerkt dat de beschikbare budgetten niet oneindig zijn en het aantal ontwikkelingen groot is. Het is daarom belangrijk dat de in samenwerking met Syntrophos wordt geprioriteerd waar wel/niet wordt geïnvesteerd met als doel om maximale publieke waarde te creëren met de beschikbare budgetten.Visie korte termijn (2018 – 2019)
Om mee te kunnen met deze ontwikkelingen, is het belangrijk om eerst de basis op orde te brengen bij Syntrophos op het gebied van organisatie, processen, ICT, medewerkers, informatiebeveiliging, financiën en vertrouwen, want sinds de oprichting van Syntrophos (2013) zijn de deelnemersbijdragen alleen maar toegenomen en de kwaliteit van de ICT-dienstverlening en –producten deels niet op orde. Hierdoor zijn in ook weer in 2017 diverse kritieke ICT-verstoringen opgetreden. Momenteel wordt op verschillende aspecten gewerkt aan het verbeteren van de basis. Het betreft o.a. de techniek, bedrijfsvoering, dienstverlening. Daarnaast wordt kwaliteitsmanagement opnieuw ingericht en één regionaal zaaksysteem geïmplementeerd ter ondersteuning voor het zaakgericht werken.Visie lange termijn (2020 – 2025)
Op lange termijn wordt verder gefaseerd aangesloten op de ontwikkelingen, waarbij de focus is gericht op het uitbreiden van het draagvlak en de robuustheid van de organisatie Syntrophos; het besluiten om diensten zelf te doen of uit te besteden en hier invulling aan te geven en een strategie op te stellen om besparingen te realiseren zonder dat dit ten koste gaat van kwaliteitsverlies.
Het einddoel van de visie is:In 2025 levert Syntrophos kwalitatief hoogwaardige en innovatieve ICT-dienstverlening tegen marktconforme prijzen en naar tevredenheid van de eigenaren van de GR Syntrophos. Daarnaast blijft zij zich continu verder ontwikkelen om continu in staat te zijn de ICT-dienstverlening te innoveren, waar nodig.
Risico's
De gemeente Nissewaard droeg in 2018 voor meer dan 71% bij aan de begroting van de regeling. Dit impliceert dat bedrijfsrisico’s van de regeling in evenredigheid een risico voor de gemeente zijn.
Processen worden merkbaar meer verweven met ICT oplossingen. Dit zorgt ervoor dat de dienstverlening meer en meer afhankelijk wordt van de ICT. Mede gericht op de verwachtingen van onze inwoners maar ook de komst van de omgevingswet en de ontwikkelingen in het sociale domein vraagt dit om toekomstbestendige en veilige technieken. Het is onmiskenbaar dat ontwikkelingen op ICT gebied elkaar snel opvolgen desondanks blijft het streven om samen met ons shared service center zoveel mogelijk gemeenschappelijke producten in te zetten ter ondersteuning en de zekerheid van de dienstverlening. Daarnaast heeft de veiligheid van de informatie hoge prioriteit. Hiertoe is in 2018 een aanzet gegeven tot de opzet van business continuity management werkwijze. Hiertoe behoren verschillende uit te voeren testen om de veiligheid en het voorkomen van verstoringen, te minimaliseren. Het uitvoeren van een digitale rampentest behoort o.a. tot de testen.
Gemeentelijke bijdrage Nissewaard
De totale bijdrage in 2018 is (inclusief extra opdrachten) € 7.421.264
Financieel resultaat
31-12-2017
31-12-2018
Financieel resultaat
€ 1.462
€ 31.938
Financiële positie
31-12-2017
31-12-2018
Eigen vermogen
€ 98.735
€ 130.673
Vreemd vermogen
€ 13.342.019
€ 10.744.323
Totaal
€ 13.440.754
€ 10.874.996
Ontwikkelingen
Mogelijke toetreding Hellevoetsluis
Ratio's
Netto schuldquote
63,29 %
Solvabiliteitsratio
1,2 %
Structurele exploitatieruimte
100 %
Weerstandsvermogen
€ 130.673
Totaal
€
Marktontwikkelingen
ICT is een dynamische markt met veel snelle en nieuwe ontwikkelingen. Dit vertaalt zich in de dienstverlening van Syntrophos aan de deelnemers maar ook naar de te leveren prestaties en de vraag vanuit de deelnemers. In 2018 is vooral gestuurd op de uitgangspunten van de i-visie. Dit heeft geleid tot de toetreding van Nissewaard aan de vereniging Dimpact. Dit is een samenwerkingsverband tussen 35 gemeenten met als doel gemeenteschappelijke ICT oplossingen te ontwikkelen. Tevens is samen met Syntrophos is gekozen voor een gemeenschappelijke inkoop via verschillende brokers. Bovenstaande mitigeert het risico van mogelijke marktbewegingen.
Tot slot stellen we vast dat samenwerking tussen de andere deelnemers van Syntrophos en Hellevoetsluis niet heeft geleid tot een fusieorganisatie. Dit wil zeggen dat de afzonderlijke gemeente(n)/deelnemer(s) als zelfstandige organisatie afnemer blijven van Syntrophos. In 2018 is reeds geanticipeerd op de mogelijk toetreding van Hellevoetsluis.
Vennootschappen en coöperaties
Verbonden partij
Gemeenschappelijk bezit Evides
Gemeenschappelijk bezit Evides
Openbaar belang
Op betrouwbare, veilige en maatschappelijke verantwoorde wijze leveren van drink- en industrieel- water en daaraan gerelateerde producten aan particuliere en zakelijke klanten.
Bestuurlijk belang
De aandeelhouders van de structuurvennootschap Evides Holding N.V. zijn een groot aantal gemeenten in de provincies Zuid-Holland, Noord-Brabant en de provincie en gemeenten in Zeeland. De gemeente Nissewaard bezit circa 3,6% van de aandelen Gemeentelijk Bezit Evides (GBE), die op haar beurt 50% bezit in de N.V. Evides. De overige 50% van N.V. Evides is in handen van PZEM N.V., de rechtsopvolger van Delta N.V.
Stemverhouding
1,6%
Afgesproken prestaties
Niet van toepassing.
Risico's
Ten aanzien van deze verbonden partij is het grootste risico dat het geraamde dividend niet wordt uitgekeerd in verband met de financiële resultaten van Evides.
Gemeentelijke bijdrage Nissewaard
Niet van toepassing.
Financieel resultaat
31-12-2017
31-12-2018
Financieel resultaat
23.617.118
21.208.352
Financiële positie
31-12-2017
31-12-2018
Eigen vermogen
251.710.820
255.219.172
Vreemd vermogen
-
3.135
Totaal
251.710.820
255.222.307
Ontwikkelingen
Geen bijzondere ontwikkelingen
Ratio's
Netto schuldquote
Niet van toepassing
Solvabiliteitsratio
100%
Structurele exploitatieruimte
Niet van toepassing
Weerstandsvermogen
Niet van toepassing
Totaal
Marktontwikkelingen
Ten aanzien van de markt is vooral de duurzaamheid bij de zuivering van drinkwater een belangrijke opgave voor Evides.
Verbonden partij
NV Reinis
NV Reinis
Openbaar belang
- ten algemene nutte werkzaam te zijn op het gebied van de verwijdering van afval binnen met name het grondgebied van de gemeente Nissewaard en de daarop aansluitende regio;
- het reinigen van de openbare ruimte, evenals de buitenruimte bij bedrijven;
- te voorzien in de behoeften aan andere diensten of het verrichten van ondersteunende activiteiten op het gebied van afvalinzameling;
- het verlenen van facilitaire diensten, daaronder uitdrukkelijk begrepen het verlenen van diensten aan derden;
- en voorts al wat met het vorenstaande verband houdt of daartoe dienstig is, alles op te nemen in de ruimste zin van het woord.
Bestuurlijk belang
De gemeente Nissewaard wordt vertegenwoordigd als enig aandeelhouder. Het bestuur bestaat uit 1 lid.
Stemverhouding
100%
Afgesproken prestaties
De afspraken met N.V. Reinis worden in een dienstverleningsovereenkomst vastgelegd. De huidige overeenkomst loopt eind 2020 af.
Risico's
Vul hier uw tekst
Gemeentelijke bijdrage Nissewaard
€ 12.136.005
Financieel resultaat
31-12-2017
31-12-2018
Financieel resultaat
€ 11.274
€ 135.990
Financiële positie
31-12-2017
31-12-2018
Eigen vermogen
€ 6.367.954
€ 4.603.944
Vreemd vermogen
€ 2.585.388
€ 4.672.888
Totaal
€ 8.953.342
€ 9.276.832
Ontwikkelingen
De solvabiliteit zakt van 71% in 2017 naar 50% in 2018. Dit komt voort uit de lang lopende lening die met de gemeente is gesloten ter financiering van het uitgekeerde dividend.
Ratio's
Netto schuldquote
1%
Solvabiliteitsratio
50%
Structurele exploitatieruimte
n.v.t.
Weerstandsvermogen
n.v.t.
Totaal
€
Marktontwikkelingen
Zorg is er over de tariefsontwikkeling op de afvalmarkt. Met in 2019 aflopende verwerkings contracten staat het beheersbaar houden van de afvalstoffenheffing door de gemeente Nissewaard onder druk. NV Reinis voelt zich mede verantwoordelijk voor het beheersbaar houden van de kosten ontwikkeling. Daarom zal NV Reinis in 2019 in adviserende zin een pakket maatregelen voorstellen aan de gemeente Nissewaard. Uitgangspunt bij dit voorstel is een goede service tegen acceptabele kosten.
Verbonden partij
Eneco Groep NV
Eneco Groep NV
Openbaar belang
Op betrouwbare, veilige en maatschappelijke verantwoorde wijze opwekken van energie en daaraan gerelateerde producten aan particuliere en zakelijke klanten.
Bestuurlijk belang
De aandeelhouders van de structuurvennootschap Eneco Groep N.V. zijn een groot aantal gemeenten in Zuid-Holland, Friesland, Noord-Brabant en Noord-Holland. De gemeente Nissewaard bezit circa 2,14% (106.140 stuks) van de aandelen Eneco en is de achtste aandeelhouder. Rotterdam heeft ruim 30%, Den Haag 16,5% en Dordrecht ongeveer 9% van de aandelen Eneco in bezit.
Stemverhouding
2,14%
Afgesproken prestaties
Niet van toepassing.
Risico's
Omdat Eneco wordt gedreven in de vorm van een naamloze vennootschap (NV) is het risico ten aanzien van de activiteiten beperkt. Omdat we sinds het voornemen tot verkoop veel in het nieuws zijn als aandeelhouder is er een imago-risico ten aanzien van de verkoopprocedure.
De dividendinkomsten vanuit de onderneming zijn structureel in onze begroting opgenomen. Er is een risico dat de verkoopopbrengst niet opweegt tegen de dividendstroom. Dit risico wordt meegewogen in de verkoopoverwegingen.
Als de aandelen niet worden verkocht bestaat het risico dat door lagere resultaten of hogere investeringen het begrote dividend niet wordt ontvangen.Gemeentelijke bijdrage Nissewaard
Niet van toepassing.
Financieel resultaat
31-12-2017
31-12-2018
Financieel resultaat
€ 127 miljoen
€ 136 miljoen
Financiële positie
31-12-2017
31-12-2018
Eigen vermogen
2.869 miljoen
2.939 miljoen
Vreemd vermogen
2.787 miljoen
2.084 miljoen
Totaal
5.656 miljoen
5.743 miljoen
Ontwikkelingen
In het licht van de voorgenomen veiling wordt naar de financieringsstructuur van de onderneming gekeken. Ook de energietransitie kan leiden tot meer investeringen, zodat de ratio's op de balans afwijken van de afgelopen jaren.
Ratio's
Netto schuldquote
Niet van toepassing
Solvabiliteitsratio
51,2%
Structurele exploitatieruimte
Niet van toepassing
Weerstandsvermogen
Niet van toepassing
Marktontwikkelingen
Eneco is een spil in de energietransitie naar een lager gebruik van fossiele brandstoffen. Deze trend wordt in een groot deel van de wereld opgepikt, Eneco is hier een voorhoedespeler.
Verbonden partij
Stedin Holding NV
Stedin Holding NV
Openbaar belang
Op betrouwbare, veilige en maatschappelijke verantwoorde toegang geven tot energie aan particuliere en zakelijke klanten.
Bestuurlijk belang
Sinds 30 januari 2017 is Eneco Holding N.V. gesplitst in twee ondernemingen. Als gevolg van Europese wetgeving mogen energiebedrijven en leveringsbedrijven geen deel uitmaken van dezelfde onderneming.
De aandeelhouders van de structuurvennootschap Stedin Holding N.V. zijn een groot aantal gemeenten in Zuid-Holland, Friesland, Noord-Brabant en Noord-Holland. De gemeente Nissewaard bezit circa 2,14% (106.140 stuks) van de aandelen Eneco. Rotterdam heeft ruim 30% en Dordrecht ongeveer 9% van de aandelen Eneco in bezit.
Stemverhouding
De stemverhouding is gelijk met het aandelenbezit 2,14%
Afgesproken prestaties
2,14%
Risico's
Niet van toepassing.
Gemeentelijke bijdrage Nissewaard
Niet van toepassing.
Financieel resultaat
31-12-2017
31-12-2018
Financieel resultaat
198 miljoen
212 miljoen
Financiële positie
31-12-2017
31-12-2018
Eigen vermogen
2.528 miljoen
2.699 miljoen
Vreemd vermogen
4.292 miljoen
3.969 miljoen
Totaal
6.991 miljoen
6.551 miljoen
Ontwikkelingen
De winst en het resultaat van Stedin zijn redelijk stabiel. In 2018 en 2019 is meer focus gelegd op de kernactiviteiten.
Ratio's
Netto schuldquote
Niet van toepassing
Solvabiliteitsratio
41,2%
Structurele exploitatieruimte
Niet van toepassing
Weerstandsvermogen
Niet van toepassing
Marktontwikkelingen
De energietransitie vraagt veel investeringscapaciteit van Stedin.
Verbonden partij
Voorne-Putten Werkt BV
Voorne-Putten Werkt BV
Openbaar belang
In december 2016 is besloten tot de gemeenschappelijke regeling (GR) Voorne-Putten Werkt tussen de colleges van B&W van de gemeenten Brielle, Hellevoetsluis, Nissewaard en Westvoorne. Ingangsdatum is 1 januari 2017. Nissewaard fungeert als centrumgemeente en uitvoerder.
De GR Voorne-Putten Werkt is gericht op de uitvoering van de gemeentelijke taken op het gebied van de Wet Sociale Werkvoorziening (WSW) en de Participatiewet. Nissewaard heeft met Brielle dienstverleningsovereenkomsten voor de WSW en de Participatiewet; met Hellevoetsluis en Westvoorne alleen voor de WSW.
De GR 'Voorne-Putten Werkt' heeft de bestaande GR 'Werk, Inkomen en Zorg (WIZ) vervangen tussen de gemeente Brielle en Nissewaard en de GR 'De Welplaat'. Tegelijk met het treffen van de GR 'Voorne-Putten Werkt' is daarom besloten de GR WIZ en de bijbehorende dienstverleningsovereenkomst per 1 januari 2017 respectievelijk op te heffen en te beëindigen. Tevens is de GR 'De Welplaat' ontbonden.
Bestuurlijk belang
Voorne-Putten Werkt heeft een statutaire directie, bestaande uit twee directeuren van gemeente Nissewaard. Daarnaast is er een algemene vergadering van aandeelhouders, die bestaat uit het college van B&W van gemeente Nissewaard, vertegenwoordigd door wethouder I. Bal.
Stemverhouding
Gemeente Nissewaard is 100% aandeelhouder van Voorne-Putten Werkt BV.
Afgesproken prestaties
Voorne-Putten Werkt BV voert de dienstverlening uit op het vlak van WSW en Participatiewet conform de dienstverleningsovereenkomsten. Hierin is een jaarlijkse productprijs overeen gekomen. Voor dit bedrag worden de taken uitgevoerd.
Risico's
De gehanteerde productprijs bestaat uit de rijksbijdrage plus een aanvullende bijdrage van de deelnemende gemeenten. Bij afwijkingen van de productprijs tot 5% worden de voor- en nadelen toegerekend aan Nissewaard.
Gemeentelijke bijdrage Nissewaard
De totale bijdrage aan de BV Voorne Putten Werkt bedraagt € 9.376.832,- . De bijdrage bestaat uit een bedrag ad € 8.709.324 wsw middelen uit de integratie uitkering participatiewet, een bedrag ad € 213.266 aanvullende bijdrage van de gemeenten Hellevoetsluis, Brielle en Westvoorne en de aanvullende bijdrage ad € 454.242 van de gemeente Nissewaard.
Financieel resultaat
31-12-2017
31-12-2018
Financieel resultaat
€ 339.667,-
nog niet bekend
Financiële positie
31-12-2017
31-12-2018
Eigen vermogen
€ 1.587.591,-
nog niet bekend
Vreemd vermogen
€ 955.317,-
nog niet bekend
Totaal
€ 2.542.908,-
Ontwikkelingen
Ratio's
Netto schuldquote*
8,90%
Solvabiliteitsratio*
32,30%
Structurele exploitatieruimte*
€ 0,00
Weerstandsvermogen*
€ 562.586
Totaal
€ 562.586
* De informatie heeft betrekking op 2017, de gegevens over 2018 zijn nog niet bekend.
Marktontwikkelingen
De marktontwikkeling laat voor het jaar 2018 een krimpende markt zien op het gebied van product afzetting op de Amerikaanse markt door één van onze exporterende klanten.
Hierdoor zal de toegevoegde waarde, omzet minus inkoopkosten, afnemen. Door deze ontwikkeling zal het uiteindelijke resultaat verminderen.Verbonden partij
Dataland BV
Dataland BV
Openbaar belang
Verkoop aan derden van vastgoed- en geo-informatie op basis van een intergemeentelijke samenwerking.
Bestuurlijk belang
De gemeente Nissewaard wordt niet vertegenwoordigd. Het bestuur bestaat uit 1 lid.
Stemverhouding
0,5%
Afgesproken prestaties
Niet van toepassing.
Risico's
Geen bijzondere risico's. De activiteiten van Dataland worden in 2019 overgeheveld naar het kadaster en de VNG.
Gemeentelijke bijdrage Nissewaard
Niet van toepassing.
Financieel resultaat
31-12-2017
31-12-2018
Financieel resultaat
-95.817
Nog niet bekend
Financiële positie
31-12-2017
31-12-2018
Eigen vermogen
750.829
Nog niet bekend
Vreemd vermogen
522.463
Nog niet bekend
Totaal
1.273.292
Nog niet bekend
Ontwikkelingen
De activiteiten worden in 2019 overgeheveld naar het Kadaster en de VNG.
Ratio's
Netto schuldquote
Niet van toepassing
Solvabiliteitsratio
NNB
Structurele exploitatieruimte
Niet van toepassing
Weerstandsvermogen
Niet van toepassing
Marktontwikkelingen
De activiteiten worden in 2019 overgeheveld naar het Kadaster en de VNG.
Verbonden partij
BNG bank NV
BNG bank NV
Openbaar belang
Verstrekken van financieringen aan overheidsinstellingen.
Bestuurlijk belang
De gemeente Nissewaard is niet vertegenwoordigd. Het bestuur bestaat uit 3 leden
Stemverhouding
0,03%, 28.280 aandelen van een totaal VAN 55.690.720.
Afgesproken prestaties
Niet van toepassing.
Risico's
De risico's ten aanzien van de BNG Bank zijn beperkt. De bank staat onder toezicht van de Nederlandse Bank en de ECB. Uit de toetsingen blijken de risico's voldoende afgedekt te zijn.
Gemeentelijke bijdrage Nissewaard
Niet van toepassing.
Financieel resultaat
31-12-2017
31-12-2018
Financieel resultaat
375 miljoen
318 miljoen
Financiële positie
31-12-2017
31-12-2018
Eigen vermogen
4.953 miljoen
4.991 miljoen
Vreemd vermogen
135.072 miljoen
132.518 miljoen
Totaal
140.025 miljoen
137.509 miljoen
Ontwikkelingen
Ondanks de lage rente is het resultaat van de bank stabiel. De bank blijft inzetten op het verstrekken van leningen aan decentrale overheden en maatschappelijke initiatieven.
Ratio's
Netto schuldquote
Niet van toepassing
Solvabiliteitsratio
3,6%
Structurele exploitatieruimte
Niet van toepassing
Weerstandsvermogen
Niet van toepassing
Marktontwikkelingen
De rente blijft laag. Dit heeft zijn weerslag op het resultaat van de bank.
Verbonden partij
Elementen BV Spijkenisse
Elementen BV Spijkenisse
Openbaar belang
In augustus 2011 is de Elementen Spijkenisse B.V. opgericht ten behoeve van de aankoop en exploitatie van de 105 appartementen in de tweede toren “Rokade” genaamd. Dit is gedaan om een groot financieel nadeel voor de gemeente af te wentelen. De 105 appartementen zullen in eerste aanleg direct worden verkocht of verhuurd. Het uitgangspunt is dat binnen een periode van 30 jaar alle huurappartementen worden verkocht.
Bestuurlijk belang
De gemeente Nissewaard bezit alle aandelen in de besloten vennootschap.
Stemverhouding
100%
Afgesproken prestaties
Primair verkopen dan wel uitponden van de huurwoningen door middel van verkoop en verhuur.
Risico's
De geïdentificeerde risico's hangen samen met leegstand, waardeontwikkelingen eigendom van de woningen.
Gemeentelijke bijdrage Nissewaard
Niet van toepassing
Financieel resultaat
31-12-2017
31-12-2018
Financieel resultaat
€ 975.457
Nog niet bekend
Financiële positie
31-12-2017
31-12-2018
Eigen vermogen
€ 2.197.233
Nog niet bekend
Vreemd vermogen
€ 24.217.144
Nog niet bekend
Totaal
€ 26.414.377
Nog niet bekend
Ontwikkelingen
Door de aantrekkende woningmarkt en de toegenomen verkopen ontwikkelt het eigen vermogen zich positief. De verkoopopbrengst wordt voor een belangrijk deel gebruikt om de langlopende schulden af te lossen, zodat ook de verhouding Eigen vermogen ten opzichte van het Vreemd vermogen verbetert.
Ratio's
Netto schuldquote
Niet van toepassing
Solvabiliteitsratio
8,3% (2017)
Structurele exploitatieruimte
Niet van toepassing
Weerstandsvermogen
Niet van toepassing
Marktontwikkelingen
De aantrekkende woningmarkt leidt tot hogere woningprijzen en meer verkooptransacties ten opzichte van vorige jaren. Dit heeft zijn weerslag op de vooruitzichten voor de waardering van deze deelneming.