Jaarstukken 2018

Accommodaties

Ontwikkelingen

Onderstaand zal per doelstelling een toelichting worden gegeven:

Implementatie Accommodatiebeleid
Het Accommodatiebeleid zorgt op strategisch niveau voor een koppeling tussen beleids- & organisatiedoelstellingen en de uitvoering. Het biedt uitgangspunten voor een uniforme portefeuillebenadering en –beoordeling, wat een herbezinning en heroriëntatie op accommodaties mogelijk maakt. Het matchen van vraag en aanbod, waardoor een vertaling naar een Uitvoeringsprogramma gemaakt kan worden. Het Uitvoeringsprogramma ziet toe op benodigde mutaties (aankopen en/of afstoten) van accommodaties, zodat de kernportefeuille aansluit en blijft aansluiten op de beleids- & organisatiedoelstellingen. Hierbij worden ook de financiële consequenties van het beleid  ten aanzien van accommodaties inzichtelijk gemaakt.

 Het in 2017 vastgestelde Accommodatiebeleid is in 2018 niet geïmplementeerd, zoals bij het opstellen van de paragraaf Accommodaties voor 2018 stond benoemd. De reden is gelegen in langdurig ziekteverzuim. De implementatie is hierdoor, in overeenstemming met de portefeuillehouder, doorgeschoven naar 2019.

Uitvoeringsprogramma Accommodaties 2018-2022
In 2018 is de vastgoedstrategie herzien en deze ligt klaar om bestuurlijk vast te laten stellen. Hierbij is  gekeken naar vier criteria, respectievelijk de fysieke staat (de staat van onderhoud, vierkante meters en bouwjaren), de functionaliteit (gebruik en gebruikers, leegstandspercentages en type gebruik), de financiële staat (toets op WOZ waarden, boekwaarden, exploitatiekosten en huurinkomsten) en het strategisch belang (college uitgangspunten en beleidsdoelstellingen). Hierbij is de focus met name gelegd op de beleidsondersteunende functie van het vastgoed en het daaruit volgende maatschappelijk rendement.

De doorvertaling van de vastgoedstrategie in het uitvoeringsprogramma 2018-2022 heeft in 2018 plaatsgevonden.

In 2019 zal zowel de vastgoedstrategie, als het geactualiseerde uitvoeringsprogramma Accommodaties 2018-2022, ter besluitvorming aan het college en de raad worden aangeboden.

Opstellen beheerplannen per gebruiksgroep
In 2018 is het onderhoudsbeleid/kwaliteitsbeleid uitgewerkt ten aanzien van het integrale onderhoud van de gemeentelijke accommodaties.

Het 2019 zal gebruikt worden om het onderhoudsbeleid/kwaliteitsbeleid vast te laten stellen door het college en de raad. Daarnaast zal 2019 worden gebruikt om het onderhoudsbeleid/kwaliteitsbeleid te vertalen naar een integraal beheerplan. Met de beheerplannen worden het college en de raadscommissie bestuur geadviseerd over de gewenste kwaliteit van onderhoud en worden de financiële consequenties hiervan op lange en korte termijn inzichtelijk gemaakt.

Complementeren objectgegevens
Voor alle gemeentelijke objecten welke zij verhuurd of in gebruik zijn gegeven, moet een overeenkomst (huur-, ingebruikgeving en/of recht van opstal) aanwezig zijn met de huurder/gebruiker. De demarcatie (ten aanzien van onderhoud) tussen enerzijds gemeente en anderzijds huurder/gebruiker dient inzichtelijk te zijn. De inventarisatie geeft inzicht in welke beheersituatie er is of welke beheersituatie ontbreekt.
Voor het complementeren van de objectgegevens is een plan van aanpak geschreven. Dit plan van aanpakt kent een gefaseerde uitvoer over meerdere jaren, doorlopend tot 2020. Conform het plan van aanpak zijn de acties voor 2018 opgepakt.

Accountmanagement
De strategische aanpak voor de lange termijn om de relatie met alle (potentiële) klanten te onderhouden, te bewaken en waar nodig te verbeteren, is in 2018 ingezet. Deze benadering geven klant en klanttevredenheid vanuit vastgoedperspectief een nog meer centrale rol bij het behalen van de gemeentelijke beleidsdoelstellingen.

In 2018 is voor twee klantgroepen (buitensport en de interne klant) accountmanagement uitgewerkt. In 2019 zal het accountmanagement voor twee andere klantgroepen worden uitgewerkt.

ga terug