Jaarstukken 2018

Weerstandsvermogen en risicobeheer

Risico's

Om de risico's van gemeente Nissewaard in kaart te brengen is in samenwerking met de afdelingen een risicoprofiel opgesteld. In het onderstaande overzicht worden alleen de vijfentwintig risico's gepresenteerd die de hoogste bijdrage hebben aan de berekening van de benodigde weerstandscapaciteit. Per onderwerp is gewerkt met een kanspercentage. Aan de hand hiervan wordt per risico een indicatie gegeven hoe groot de kans is dat een bepaald risico zich kan voordoen.


TOP 25 van risico’s
Risico

Kans
percentage

Maximaal financieel gevolg

Invloed

Als gevolg van de gewijzigde BBV-regels moeten de strategische gronden rond Groenzone Zuid-Oost worden gewaardeerd als materiële vaste activa. Hierdoor moet de boekwaarde worden afgewaardeerd.

95%

12.500.000

45,57%

Als gevolg van de gewijzigde BBV-regels moeten de strategische gronden rond Kantoren Metro worden gewaardeerd als materiële vaste activa. Hierdoor moet de boekwaarde worden afgewaardeerd.

95%

1.500.000

5,51%

Vanwege de onzekerheid over de hoogte van de bouwkosten en de daarmee samenhangende residuele grondwaardemethodiek bestaat er het risico dat de geraamde grondopbrengsten niet gehaald worden.

50%

5.000.000

3,65%

Het contract- en accountmanagement binnen het sociaal domein is niet eenduidig ingericht. Een optimaliseringsslag is noodzakelijk. Dit gebeurt binnen de Thuis in de Wijk opdracht “Accountmanagement en- beheer”.

90%

2.000.000

3,61%

Afhankelijk van de mogelijke invulling in verband met actuele marktvraag zal mogelijk een deel van de grondwaarde van Vlek 10 in De Haven moeten worden afgewaardeerd.

50%

2.500.000

3,32%

Als gevolg van de gewijzigde BBV-regels moeten de strategische gronden rond De Dijk worden gewaardeerd als materiële vaste activa. Hierdoor moet de boekwaarde worden afgewaardeerd.

30%

5.000.000

3,22%

Vanwege de regelgeving over het gasloos bouwen bestaat de kans dat de bouwkosten stijgen. Contractueel is een residuele grondwaardeberekening afgesproken. Stijging van de bouwkosten heeft direct gevolg voor de grondwaarde van de Haven.

40%

4.000.000

2,49%

De woningmarkt is hersteld, echter kan de grondprijsstijging op lange termijn lager uitvallen dan nu wordt verwacht wanneer de bouwkosten harder stijgen dan de V.O.N.-prijzen of wanneer de woningmarkt een nieuwe dip ingaat.

25%

4.600.000

2,30%

Als gevolg van de gewijzigde BBV-regels moeten de strategische gronden rond de Groene Kruisweg worden gewaardeerd als materiële vaste activa. Hierdoor moet de boekwaarde worden afgewaardeerd.

60%

1.500.000

1,60%

Door een uitspraak van de rechter bestaat de mogelijkheid dat de gemeente geen precariorecht kan heffen over de kabels en leidingen in de grond.

70%

920.000

1,50%

Fraude PGB of ZIN wordt niet of te laat gesignaleerd.

90%

1.000.000

1,50%

Als gevolg van tegenvallende exploitatie ten opzichte van de begroting bestaat het risico dat de besparingen en taakstelling, met name op het gebied van de rationalisatie, harmonisatie en de invoering van het zaaksysteem, voor Syntrophos als gevolg van synergie wordt niet gehaald. Hierdoor bestaat de kans dat de ICT-lasten voor de gemeente hoger zijn dan begroot.

50%

1.500.000

1,50%

Onvoldoende grip en sturing op de uitvoeringswerkzaamheden. Waardoor risico op bv. data lek, fraude, financiële overschrijdingen, langere levertijden, onrechtmatigheid en in mindere mate het kunnen borgen van de kwaliteit van de zorg kunnen voorkomen.

90%

1.000.000

1,44%

Als gevolg van tegenvallende resultaten bij de deelnemingen in Eneco, Stedin en Evides bestaat de kans dat het gerealiseerde dividend lager is dan begroot, waardoor er een begrotingstekort ontstaat.

50%

1.000.000

1,33%

Reële kostprijsberekening Huishoudelijk hulp. De wet stelt dat we als gemeente reële kostprijzen moeten hanteren. Dit is een doorlopend proces dat steeds aandacht vraagt van gemeente en aanbieders.

80%

500.000

1,23%

Als gevolg van een belastingcontrole bestaat de kans dat er een fout in de steekproef wordt ontdekt. Deze fout wordt geëxtrapoleerd, zodat de impact van de fout veel groter kan zijn dan de werkelijke gevonden fout.

50%

1.000.000

1,00%

Als gevolg van de verandering van het BUIG-verdeelmodel bestaat de kans dat de gemeente een lagere bijdrage ontvangt bij een ongewijzigde situatie. Hierdoor moeten we reserves aanwenden voor deze uitkeringen.

80%

500.000

0,80%

Gemeenschappelijke Regeling Jeugdhulp Rijnmond (GR JR). De afspraak in de GR JR is dat als er een tekort ontstaat op het totale GR JR budget de deelnemende gemeenten, conform afgesproken verdeelsleutel, extra moeten bijdragen.

80%

500.000

0,80%

Reële kostprijsberekening Begeleiding (alle vormen). De wet stelt dat we als gemeente reële kostprijzen moeten hanteren. Dit is een doorlopend proces dat steeds aandacht vraagt van gemeente en aanbieders.

50%

400.000

0,57%

Huisvesting JOT niet structureel veilig gesteld (ingebed) voor 2020 en verder

70%

400.000

0,56%

Bij het project Gouwershoek wordt verkeerskundig onderzocht in welke mate de ontsluiting mogelijk aangepast moet worden. Mogelijk zou hier een rotonde noodzakelijk zijn.

40%

600.000

0,53%

Als gevolg van marktomstandigheden wordt de geraamde grondopbrengst van de resterende vrije sectorkavels  in Heer en Meester niet behaald.

25%

1.100.000

0,53%

In de grondexploitatie De Haven is beperkt rekening gehouden met onvoorziene kosten.

25%

1.000.000

0,50%

Als gevolg van de vervangingsopgave buitenruimte bestaat het risico dat er teveel onderhoud tegelijk verricht moet worden. Hierdoor bestaat de kans op uitputting van de huidige stelpost beheer.

20%

1.000.000

0,48%

Schade of extra beheerkosten door weersinvloeden

50%

400.000

0,47%


Totaal grote risico's:

€ 51.420.000

Overige risico's:

€ 34.225.000

Totaal alle risico's:

€ 85.645.000


Op basis van de ingevoerde risico's is een risicosimulatie uitgevoerd. De risicosimulatie wordt toegepast omdat het reserveren van het maximale bedrag (€ 85.645.000) ongewenst is. De risico's zullen immers niet allemaal tegelijk en in hun maximale omvang optreden. Figuur 1 en de bijhorende tabel tonen de resultaten van de risicosimulatie.

ga terug