Jaarstukken 2018

Bedrijfsvoering

Juridische- en bestuurlijke zaken

Ook in 2018 heeft de afdeling Juridische en Bestuurlijke Zaken het gemeentebestuur en de organisatie weer bijgestaan ter realisering van de gemeentedoelen door de aan haar opgedragen taken uit te voeren. In de context van deze paragraaf is dan vooral vermeldenswaard de verantwoordelijkheid van de afdeling voor het post- en archiefbeheer voor de hele gemeente, het door de afdeling conform de wettelijke voorschriften behandelen van bezwaar- en beroepsprocedures en klachten alsmede de verzorging van de gemeentebrede bestuurlijke en juridische procesgang, advisering en control. Naar aanleiding van de in 2017 gehouden Legal audit, zijnde een door een externe expert verricht onderzoek naar de kwaliteit en effectiviteit van het juridisch functioneren van de gemeente, is in 2018 een verbeterplan vastgesteld gericht op het verder verbeteren van de juridische kwaliteit van het gemeentelijk handelen.

In afzonderlijk op te stellen jaarverslagen betreffende de behandeling van bezwaar- en beroepschriften en van de klachten wordt de balans opgemaakt welk beeld 2018 ten aanzien daarvan heeft laten zien. Die jaarverslagen zullen in de loop van 2019 worden aangeboden aan de commissie Bestuur.

ga terug